AKTUÁLNĚ: OMLOUVÁME SE, Z DŮVODU BOJE PROTI KORONAVIRU MOMENTÁLNĚ NENÍ MOŽNÝ OSOBNÍ ODBĚR

Knihy jsou naše hobby...

1 Jak pro vás vybíráme knihy

Vybrat knihu, která bude mít čtenářský úspěch, je… tak trochu jako věštit z křišťálové koule. Dalo by se namítnout, že přece jistě existují nějaké knižní žebříčky, oblíbení autoři, trendy, výhledy, předpoklady, algoritmy… a vůbec spousta dalších vodítek, jimiž bychom se mohli řídit. Ale ani čísla a grafy nejsou zárukou, že chytíme zlatou rybku. Vždy zůstává ve hře jeden nevyzpytatelný prvek – náhoda.

Ale zpátky na zem: Protože v Nakladatelství Vašut připravujeme především knihy populárně naučné, a navíc překládané z cizích jazyků, vybíráme tituly z nabídky zahraničních nakladatelství. Nejčastěji z katalogů, newsletterů, ale i procházením zahraničních knihkupectví a sledováním, co se nabízí a prodává u našich sousedů. Leckterý titul jsme jednoduše objevili na pultě, ačkoliv předtím na obchodní schůzce o něm nepadla ani zmínka, prostě nějak zapadl.

Je jistě rozdíl, jestli vybíráme k vydání beletrii nebo knížky populárně naučné či pohádky pro děti. Beletrie má poměrně krátkou životnost v řádu měsíců, knížky naučné mají trvanlivější témata a mohou se z nich stát „držáky“, které se prodávají řadu let. Téma musí být zajímavé a nosné, musí oslovit co nejširší publikum – tedy knížka musí mít svou dostatečně silnou cílovou skupinu. Chovatelů křečků a morčat je jistě hodně, takže příručka o chovu domácích hlodavců má naději na úspěch, chovatelů mopslíků také není málo… Ale co třeba kuchařka, podle níž můžete doma napéct sušenky pro psy? A vidíte, prodal se celý náklad a ještě dotisk! Ale zase ten faktor náhody – proč se „smoothies“ prodávají, ale „zelená smoothies“ už tolik ne?

Dalším kritériem při výběru titulů je, že pochopitelně rádi vydáváme pěkné knihy. To znamená takové, které jsou hezky a kvalitně zpracované, a to jak po obsahové, tak po technické stránce. Není nad to, když nám z tiskárny přijede novinka, my vybalíme první paletu a řekneme si: „Tak máme další krásnou knihu.“ Zpravidla pak následuje: „Ještě aby se dobře prodávala…“

To mě přivádí ke zkušenosti, že když se s nějakou knížkou hodně trápíme, je s ní spousta práce a rodí se pomalu, až tak, že nám začíná lézt na nervy, bývá pak úspěšná. A jiné tituly, kterým stoprocentně věříme a jsme z nich nadšeni od začátku až do konce, vyšumí na pultech knihkupců do ztracena. A pak se v tom vyznejte!

Jak tedy pro vás vybíráme knihy? Tak, aby se líbily vám i nám, aby se dobře prodávaly, aby byly užitečné, pěkné, abychom z nich vy i my měli radost. To znamená, že je především vybíráme s láskou.

Vaše, D. B.

SDÍLET